Ovaj tjedan ćemo se baviti
tipografskom terminologijom i osnovnim pravilima za stvaranje
tipografije.
Uvod i pregled
Za mnoge
ljude tipografija može biti jedan od težih aspekata grafičkog dizajna kojeg
treba razumjeti. Ali je također jedan od najvažnijih aspekata grafičkog dizajna
zbog njegove rasprostranjenosti u svijetu. Sve što danas vidimo ili čitamo
sastoji se od slova koja su različitih oblika, vrsta i veličina.
Ako malo razmislimo, grafički
dizajn je napravljen od komunikacije s riječima i slikama.
Kako komunicirati s riječima?
Nekima je tipkanje kao strani jezik
pa ćemo zato u ovom tečaju dokučiti tipografiju kako bi je lakše razumjeli.
Cilj je da se osjećate ugodno s pomoću tipografije, imati svoja pravila,
eksperimentirati s njom i proučavati je.
Leksikon slova
Kako bi
saznali kako raditi s tipografijom moramo naučiti kako razgovarati s njom,
njezinu terminologiju i leksikon slova.
Jednostavno slovo?
Uzmemo li za primjer slovo ''a'',
vidimo da je ono "izgrađeno" od dva poteza, zapravo seže na početak
da li su napisani olovkom ili kistom?
Možemo
vidjeti različite dijelove slova koje su u njegovoj anatomiji
Primjer sa različitim slovima
Puno
tipografskih termina bazirane su na ljudskom tijelu, vjerojatno radi načina
proporcije bazirane na ljudskoj figuri ili već ljudskih ruku. Mogu
se vidjeti grupe pojmova koji se odnose na ljudsko tijelo, ali također se
odnose na formu slova.
Sada kada
smo pogledali terminologiju slova, možemo pogledati terminologije vezane za
riječi:
Čini se
kao da su slova u zraku ali nisu, poravnata su s nevidljivom linijom
zvanom osnovica (base line).
Pogledamo
li veliko slovo T tada imamo visinu početnog slova (cap height).
Mala
slova imaju ime (x-height) - ako slova idu iznad te
visine (mean line) onda se zovu ulazna slova, a
ako idu ispod base line onda se nazivaju izlazna
slova.
U tipografiji je jako bitan razmak,
imamo razne vrste razmaka. Razmak između slova, razmak između riječi. Možemo
vidjeti kako razmaci utječu na čitljivost riječi. Ako bi pisali riječi
bez razmaka, slova bi se sudarala međusobno, no ako ih malo razdvojimo odmah su
riječi čitljivije.
Veličina tipa slova
Najveće
veličine 120 pt, 96 pt, 72 pt, koriste se najviše za naslove, a srednje
veličine 36 pt, 24 pt za podnaslove, dok se za običan tekst koriste manje
veličine, kao na primjer 14 pt, 12 pt, a najmanje veličine 7 pt i 6 pt su za
fusnote i tome slično.
Vidjeli smo terminologiju slova i
riječi, sada ćemo vidjeti terminologiju teksta. Izgleda komplicirano ali nije,
sada ćemo objasniti zašto!
Kako će tekst biti poravnat?
Najčešća
poravnanja su Justified i poravnanje u lijevo.
Kako izabrati font slova?
Ima toliko dizajna slova da ni sami
ne znamo koje odabrati. Kako odlučiti koje izabrati? Kako znamo razliku loših i
dobrih te kako saznati koji bi bio idealan za određene poslove i situacije.
Dizajn prepoznamo po obliku kad ga vidimo. Najčešće koristimo uobičajeni dizajn Times New Roman, evo dodatnih fontova prikazanih na slici:
Dizajn prepoznamo po obliku kad ga vidimo. Najčešće koristimo uobičajeni dizajn Times New Roman, evo dodatnih fontova prikazanih na slici:
Razlikujemo tipografiju i slova.
Iako su sinonimi, proučit ćemo njihovu razliku.
Times italic, roman su tipovi
fontova, ali kada pogledamo veličinu Times italic ili roman u veličini 14 ili u
veličini 72, iako su isti fontovi izgledati će različito. Zato mijenjamo
fontove kako nama paše i određujemo pitanje kakav font bi bio najbolji za naše
riječi koje su iste, a različito izgledaju u drugim fontovima, po oblicima,
različitim linijama i kako osjećamo da izgledaju, moderno ili ozbiljno.
Kako čitati tipografiju?
Kada
čitamo, čitamo riječi - ali u isto vrijeme čitamo forme, oblike koji međusobno
komuniciraju s nama.
S jedne
strane je funkcionalnost, s druge strane ekspresivno izražavanje - kako se
osjećamo dok čitamo. Kontroliramo li funkcije i osjećaje, to čini dobrog
čitaoca .
Čitamo na
dva različita načina. Čitamo šta piše, ali čitamo oblik slova .
Svaki
font čitamo na različit način, ovisno o našem osjećaju za određenu riječ, kako
je napisana, koje debljine, proreda i slično. Iako piše ista riječ različitim
fontovima, svaki puta pročitamo to na različit način. Zanimljivo, zar ne?
Tipografija je umjetnost i vještina oblikovanja
teksta s pomoću raznih tipova slova, različitih veličina slova i različitih proreda
(vodoravnih i okomitih) između slova. Tipografijom se
služe slovoslagari, grafički montažeri, tipografi, grafički
dizajneri, umjetnički direktori i kaligrafi. Do današnjeg digitalnog doba tipografija je
bila posebna specijalizirana djelatnost. Digitalno je doba novim generacijama
dizajnera i ostalim korisnicima otvorilo potpuno nove mogućnosti u korištenju
tipografije i zato smatram da je vrlo bitna u grafičkom dizajnu.
Nema komentara:
Objavi komentar