subota, 23. siječnja 2016.

2. tjedan: Osnove tipografije

Ovaj tjedan ćemo se baviti tipografskom terminologijom i osnovnim pravilima za stvaranje tipografije. 

Uvod i pregled

Za mnoge ljude tipografija može biti jedan od težih aspekata grafičkog dizajna kojeg treba razumjeti. Ali je također jedan od najvažnijih aspekata grafičkog dizajna zbog njegove rasprostranjenosti u svijetu. Sve što danas vidimo ili čitamo sastoji se od slova koja su različitih oblika, vrsta i veličina.

Ako malo razmislimo, grafički dizajn je napravljen od komunikacije s riječima i slikama. 


Kako komunicirati s riječima? 


Nekima je tipkanje kao strani jezik pa ćemo zato u ovom tečaju dokučiti tipografiju kako bi je lakše razumjeli. Cilj je da se osjećate ugodno s pomoću tipografije, imati svoja pravila, eksperimentirati s njom i proučavati je. 


Leksikon slova

Kako bi saznali kako raditi s tipografijom moramo naučiti kako razgovarati s njom, njezinu terminologiju i leksikon slova.


Jednostavno slovo? 

Uzmemo li za primjer slovo ''a'', vidimo da je ono "izgrađeno" od dva poteza, zapravo seže na početak da li su napisani olovkom ili kistom? 
Možemo vidjeti različite dijelove slova koje su u njegovoj anatomiji
.





Primjer sa različitim slovima





Puno tipografskih termina bazirane su na ljudskom tijelu, vjerojatno radi načina proporcije bazirane na ljudskoj figuri ili već ljudskih ruku. Mogu se vidjeti grupe pojmova koji se odnose na ljudsko tijelo, ali također se odnose na formu slova.

Sada kada smo pogledali terminologiju slova, možemo pogledati terminologije vezane za riječi: 

Čini se kao da su slova u zraku ali nisu, poravnata su s nevidljivom linijom zvanom osnovica (base line). 
Pogledamo li veliko slovo T tada imamo visinu početnog slova (cap height). 
Mala slova imaju ime (x-height) - ako slova idu iznad te visine (mean line) onda se zovu ulazna slova, a ako idu ispod  base line  onda se nazivaju izlazna slova. 


U tipografiji je jako bitan razmak, imamo razne vrste razmaka. Razmak između slova, razmak između riječi. Možemo vidjeti kako razmaci utječu na čitljivost riječi.  Ako bi pisali riječi bez razmaka, slova bi se sudarala međusobno, no ako ih malo razdvojimo odmah su riječi čitljivije.



Veličina tipa slova



Najveće veličine 120 pt, 96 pt, 72 pt, koriste se najviše za naslove, a srednje veličine 36 pt, 24 pt za podnaslove, dok se za običan tekst koriste manje veličine, kao na primjer 14 pt, 12 pt, a najmanje veličine 7 pt i 6 pt su za fusnote i tome slično. 


Vidjeli smo terminologiju slova i riječi, sada ćemo vidjeti terminologiju teksta. Izgleda komplicirano ali nije, sada ćemo objasniti zašto!



Kako će tekst biti poravnat? 


Najčešća poravnanja su Justified i poravnanje u lijevo.

Kako izabrati font slova? 


Ima toliko dizajna slova da ni sami ne znamo koje odabrati. Kako odlučiti koje izabrati? Kako znamo razliku loših i dobrih te kako saznati koji bi bio idealan za određene poslove i situacije.

Dizajn prepoznamo po obliku kad ga vidimo. Najčešće koristimo uobičajeni dizajn Times New Roman, evo dodatnih fontova prikazanih na slici:



Razlikujemo tipografiju i slova. Iako su sinonimi, proučit ćemo njihovu razliku.

Times italic, roman su tipovi fontova, ali kada pogledamo veličinu Times italic ili roman u veličini 14 ili u veličini 72, iako su isti fontovi izgledati će različito. Zato mijenjamo fontove kako nama paše i određujemo pitanje kakav font bi bio najbolji za naše riječi koje su iste, a različito izgledaju u drugim fontovima, po oblicima, različitim linijama i kako osjećamo da izgledaju, moderno ili ozbiljno.




Kako čitati tipografiju? 


Kada čitamo, čitamo riječi - ali u isto vrijeme čitamo forme, oblike koji međusobno komuniciraju s nama. 

S jedne strane je funkcionalnost, s druge strane ekspresivno izražavanje - kako se osjećamo dok čitamo. Kontroliramo li funkcije i osjećaje, to čini dobrog čitaoca . 



Čitamo na dva različita načina. Čitamo šta piše, ali čitamo oblik slova . 


Svaki font čitamo na različit način, ovisno o našem osjećaju za određenu riječ, kako je napisana, koje debljine, proreda i slično. Iako piše ista riječ različitim fontovima, svaki puta pročitamo to na različit način. Zanimljivo, zar ne? 

Tipografija je umjetnost i vještina oblikovanja teksta s pomoću raznih tipova slova, različitih veličina slova i različitih proreda (vodoravnih i okomitih) između slova. Tipografijom se služe slovoslagari, grafički montažeri, tipografi, grafički dizajneri, umjetnički direktori i kaligrafi. Do današnjeg digitalnog doba tipografija je bila posebna specijalizirana djelatnost. Digitalno je doba novim generacijama dizajnera i ostalim korisnicima otvorilo potpuno nove mogućnosti u korištenju tipografije i zato smatram da je vrlo bitna u grafičkom dizajnu.




Nema komentara:

Objavi komentar